torstai 20. maaliskuuta 2014

Pilates opettaa rautakankea

Sain PT-koulutuksessa kipinän tutustua pilatekseen ja syvien lihasten treenaamiseen. Koulussa tuli selväksi miten tärkeätä on, että lihaksemme aktivoituvat oikeassa järjestyksessä. Sisempien lihasten tulisi aktivoitua jo pelkän ajatuksen voimalla ja jaksaa työskennellä pitkään. Sieltä tulee kaikkeen liikkumiseen ydintuki. Pinnalliset lihakset taas aktivoituvat räjähtävään ja kovaan työhön ja myös väsyvät nopeammin.

Olen kiinnittänyt syvien lihasten toimintaan liian vähän huomiota, en siis tiennyt toimivatko ne optimaalisesti vai eivät. Siispä tilasin yksityistunnin Lohjalaiselta pilates-gurulta Sirpa Innaselta. Viikko sitten olin ekan kerran Sirpan vastaanotolla ja sainkin oikein rautaisannoksen tietoa ja oppia.



Aluksi virkistettiin verenkiertoa rullailemalla jalkapohjia nystyröidyllä pallolla ja samalla käytiin läpi mun treenihistoriaa. Sirpa esitteli luurangon avulla syvien lihasten sijaintia ja logiikkaa miten niitä lähdetään aktivoimaan. Heti ensisilmäyksellä Sirpa katsasti mun seisoma-asennosta ongelmakohdan selässä. Rinta työntyy aavistuksen eteenpäin, selkä on kireänä ja vatsalihakset eivät siis pääse aktivoitumaan optimaalisesti.



Tätä ongelmaa lähdettiin ensisijaisesti hoitamaan kuntoon. Sain kotijumppaohjeet joita olen nyt viikon mittaan tehnyt ja viikon päästä tavataan uudestaan.

Kotiohjelmaan kuuluu näennäisesti helppoja liikkeitä, mutta kyllä niiden tekeminen ohjeiden mukaan on aika työlästä. Olen kuitenkin jo oppinut kropasta uusia asioita ja kirjoitellut heränneitä kysymyksiä ylös, että muistan ensi kerralla kaikki kysyä Sirpalta :)

Ohjelmaan kuuluuvia liikkeitä mm:
- nilkan ojennus ja koukistus kuminauhan kanssa
- selän rullaus, jossa asetutaan selinmakuulle jalkapohjat alustassa, nostetaan lantio ylös ja rullataan selkäranka pyöreänä alas. Selkärangan kuuluisi olla kuin helminauha, ei ihan ole :) Tässä onkin mun rautakanki-selälle tiukka haaste!
- vatsarutistus ristiluuta alustaan painaen
- vinojen vatsalihasten rutistus painon ollessa ristiluulla ja lapaluun alueella
- vartalon kierto kylkimakuulta, jalka ja käsi vuoronperään eri suuntiin venyen.

Kuulostaa helpolta, mutta ei kyllä ole sitä. Olen kuitenkin hyvin motivoitunut ja aion olla super-kärsivällinen. Olen joskus vuosia sitten osallistunut johonkin pilatekseen ja silloin kyllä homma meni yli hilseen. En vaan ryhmätunnilla tajunnut mitä pitää tehdä, joten homma tuntui vaan tuskaisen hitaalta vatsalihastreeniltä. Nyt olen saanut jo hurjasti ahaa-elämyksiä. Olen varmaan vanhempi ja viisaampi tähän hommaan nyt :)


Lukuun päätyi vihdoin ja viimein myös Marja Putkiston Minustakin huippuliikkuja kirja, jossa on kahdeksan viikon Method Putkisto ohjelma. Ostin kirjan jonkun kirjakaupan loppuun myynnistä isolla alennuksella jo jokin aika sitten. Ajattelin lukea kirjan pilateksen tukena. Yllä oleva teksti todella kolahti. Kuulostaa jopa ihan runolliselta :) Kukapa ei tuota haluaisi!










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti