keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Islanti osa 1

Palattiin eilen reissusta kotiin ja voi mikä ihana lämpö täällä koti-Suomessa oli odottamassa. Islannissa olikin vähän viileämpää :)

Kuvia ja kerrottavaa reissusta on niin paljon, että jaan matkakertomuksen useampaan osaan.

Lähtöpäivänä perjantaina mies aloitti jo rentoutumisen parturissa hiusten leikkuun ja parran muotoilun merkeissä. Ihan eri näköinen mies tuli parturista ulos! Eka parran muotoilu hänen elämässään ja tulos oli tosi komea <3 Lohjalainen parturiliike Groom Corner on miehen suosikkipaikka ja tulokseen voi kyllä olla tyytyväinen :)

Mulla lähtöaamu ei ollut ihan niin seesteinen. Tein vielä viimeiseen asti Kevätviuhaduksen mainoksia, kun juoksijoille jaettaviin kasseihin tulevat mainokset piti toimittaa tapahtuman järjestäjille meidän matkan aikana. Tulkaapa siis ensi torstaina torille moikkaamaan. Kevätviuhahduksessa on tänä vuonna tosi paljon eri näytteilleasettajia, tsekkaa täältä!

Lentokentällä treffattiin Star Bucksissa miehen ystävä ja sitten koneeseen ja kohti Islantia.

Lento lähti Suomesta 15:30 ja oli perillä Keflavikin lentokentällä 15:55 paikallista aikaa aikaeron (3h) takia. Lentoaika oli siis noin kolme ja puoli tuntia.

Lentokentältä napattiin Airbus, joka olikin tosi helppo (ja edullisempi kuin taksi) tapa päästä noin 50 km matka kentältä Reykjavikiin. Airbusseja on kaksi vaihtoehtoa, keskustaan menevä ja hotellin ovelle vievä. Me valittiin kuljetus hotellille asti, koska meidän hotelli ei ollut ihan keskustassa. Hinta oli parinkympin luokkaa (euroissa) / hlö.

Reykjavik Excursions järjestää lentokenttäkuljetuksen lisäksi retkiä Islannin nähtävyyksiin. Retkiä on tarjolla joka päivä ja useaan kellonaikaan. Ainakin näin toukokuussa retkelle pääsi varaamalla edellisenä iltana hotellista. Kaikki retket lähtivät keskustan pikku torilta, mutta pikkubussit kävivät noukkimassa retkelle lähtijät hotelleilta torille, joten homma sujui tosi helposti. Toki Islannissa voi myös vuokrata auton ja kierrellä omatoimisesti. Itse olin kuitenkin retkiin tosi tyytyväinen. Meille ainakin sattui loistavat oppaat, joten retkistä sai tosi paljon irti.

Meidän hotelli Arctic Comfort oli ihan ok edullinen hotelli, mutta jos jotain tekisin nyt toisin reissussa niin ottaisin hotellin Reykjavikin keskustasta. Arctic Comfort oli parin kilometrin päässä keskustasta ja hotellin ympäristö ei ollut kovinkaan mielenkiintoinen. Muutaman kerran mentiin taksilla keskustaan tai takaisin, joten jo sillä hinnalla olisi varmaan saanut hotellin keskustasta. Tosin matka ei ollut kovin pitkä, kerran käveltiin keskustaan ja mentiin myös julkisella bussilla, joka sekin onnistui vaivattomasti.

Perjantai-iltana majoittumisen jälkeen käveltiin läheiselle ostarille ja käytiin ostamassa hotellille välipaloja paikallisesta edullisesta ruokakaupasta Bonuksesta. Bonuksen tunnistaa possun kuvasta logossa ja niitä löytyy joka paikasta Reykjavikissa. Muuten kaupat menivät suomalaisittain tosi aikaisin kiinni, erikoistavarakaupat yleensä klo 18:00 ja ruokakaupatkin melkein heti kuuden jälkeen. Muutamien hintavampien ketjujen pikkukaupat olivat sitten auki myöhempään.

Skyrin syöjän paratiisi :)
Joka paikassa huomasi, että Skyr on Islannin oma tuote. Sitä oli käytetty ihan kaikessa!

Iltaruuaksi haettiin pitsat paikallisen Domino's ketjun paikasta. Ihmeteltiin siinä pitsoja odotellessa paikan toimintaa. Tiskin takana hääräsi varmasti parikymmentä nuorta työntekijää. Pitsoja valmistui todellakin ketjussa! Jokaisella työntekijällä oli oma tehtävänsä pohjan vaivaamisesta aina laatikkoon laittamiseen asti. Ilmeisesti paikalliset tilasivat pitsansa netin kautta ja tulivat täsmälleen oikeaan aikaa hakemaan ne tiskiltä. Perjantai-iltana ainakin pitsaa meni aivan mielettömiä määriä. Oli muuten paras pitsa mitä olen ikinä syönyt! Matkailu avartaa :)

Illalla varattiin vielä hotellilta seuraavaksi päiväksi Golden Circle retki. Siitä lisää seuraavassa postauksessa :)

Matkan suunnittelijan paratiisi :)