perjantai 4. heinäkuuta 2014

Yksi pieni muutos viikossa

Mikä olisi pienin mahdollinen muutos viikossa jonka voisit tehdä parantamaan terveyttäsi?

Jokin niin pieni muutos, että tiedät aivan varmasti pystyväsi tekemään sen, mutta se on kuitenkin konkreettinen askel parempaan elämänlaatun. Muutos voi koskea mitä tahansa elämän osa-aluetta, esimerkiksi liikuntaa, lepoa, ravintoa tai mielenrauhaa.

Kuulostaako mitättömältä? Yksi pieni muutos viikossa jonka vielä tietää varmuudella onnistuvan.

Vuodessa 52 pientä muutosta tekee jo aika paljon parannusta! Ja 52 onnistumisen kokemusta ei voi olla vaikuttamatta omaan mieleen. Olen oikeasti onnistunut 52:ssa muutoksessa!

Päätän seuraavan muutoksen aina sunnuntaina ja toteutan sitä (ja tietysti myös edellisiä muutoksia) seuraavalla viikolla. Mun ensimmäiset pienet muutokset olivat:
  • en juo limua ja
  • käyn joka päivä kävelemässä luonnossa.
Mulle limun juomisen lopettaminen oli tosi helppoa. En tykkää kauheasti limusta muutenkaan, mutta sen jälkeen kun SodaStream tuli taloon olin alkanut kuin huomaamatta juomaan limua monta kertaa viikossa. Halusin tästä turhasta tavasta eroon, joten se oli mun eka muutos. Jollekin toiselle limun juomisen lopettaminen olisi jo tosi iso muutos.

Toinen muutos, luonnossa kävely on myös nykyisin helppo muutos. Mutta vielä vähän aikaa sitten en juurikaan kävellyt, saati ulkona. Liikuin kyllä muuten paljon, mutta olin täysin passivoitunut arkiliikunnan suhteen.

Nyt käyn lenkkien lisäksi oikeastaan joka toimistopäivä lounastauolla ulkona pikku kävelyllä. Päiväkävelyllä saan myös kivasti askeleita mun Loop-aktiivisuusrannekkeeseen. Aika usein suuntaan työpaikan läheiseen puistoon ja tänään oli iPadikin mukana joten tässä muutamia kuvia  mun päiväkävelyltä.

 
Puiston reunalla on Malmin Karviaismäen palstaviljelyalue. Aivan ihana alue, jossa käyn katselemassa palstapuutarhureiden aikaansaannoksia.




 
Joskus vaan täytyy leikkiä kuvanmuokkausohjelmalla :) Puistossa on isot hyväkuntoiset nurmialueet jossa voi pelata palloa, ottaa aurinkoa tai vaikka istua piknikillä.

 
Pikku puronen solisee pitkin puistoaluetta ja pienet sillat ylittävät puron useassa kohtaa.
 
Tämän viikon pieni muutos on ollut kasvisten lisääminen ruokavalioon. Syön päivän jokaisella aterialla kaksi kourallista kasviksia tai marjoja. Tämäkin muutos on oikeastaan paluu entisiin tapoihin joista olen lipsunut viime kuukausina. Mulle kasvikset ja marjat maistuvat tosi hyvin joten tämä muutos on ollut musta myös tosi herkullinen. Joskus kyllä turvaudun esim. kaupan Hevishottiin jos tuntuu että muita kasviksia ei ole mahdollista ottaa mukaan ja hyväksyn myös hedelmät joskus korvaamaan kasviksia.
 
Tämä pikku-muutos asia ei siis ole mitenkään ryppyotsaista eikä sen ole tarkoitus kuormittaa, stressata tai asettaa paineita. Pikemminkin päin vastoin. Nostaa jokin helppo hyvää oloa tuova muutos osaksi omaa arkea.
 
Ensi sunnuntaina alkava seuraava muutos on jo valmiina keksittynä. Palaan siihen myöhemmin :)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti